Piątek, 23 maja 2025 r., imieniny Iwony, Emilii, Dezyderiusza
Fot. archiwum czytelnikaJeden z czytelników zwrócił się do naszej redakcji z pytaniami z zakresu ruchu drogowego. Nurtujące internautę wątpliwości szczegółowo wyjaśnił Grzegorz Milewski, radny miasta i egzaminator Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Ostrołęce.
Na zdjęciu mamy przedstawione trzy sytuacje: A, B i C.
Do rys. A:
Kto w przypadku kolizji pojazdu 3 i 1 byłby sprawcą zdarzenia? Co byłoby, gdyby pojazd 3 był uprzywilejowany (wysyłał sygnały świetlne i dźwiękowe)?
Do rys. B i C:
Kto musi ustąpić pierwszeństwa przejazdu zakładając, że kierujący pojazdami 1 i 3 włączyli kierunkowskaz jednocześnie (o ile ma to jakieś znaczenie)?
Odpowiada Grzegorz Milewski, radny miasta Ostrołęki i egzaminator WORD Ostrołęka:
W przypadku wystąpienia kolizji czy też wypadku drogowego w celu ustalenia sprawcy zdarzenia drogowego jest brane pod uwagę wiele czynników. Analizowane są m.in. umieszczone oznakowania drogowe, ślady uszkodzeń aut biorących udział w kolizji, przepisy ruchu drogowego, czy też wyjaśnienia kierujących pojazdami oraz ewentualnie świadków zaistniałej sytuacji. Dopiero po zebraniu tak wielu informacji można ustalić sprawcę lub sprawców kolizji. Po przeanalizowaniu otrzymanych ilustracji pragnę poinformować czytelnika, że ponad wszelką wątpliwość w każdym z tych trzech przypadków do kolizji doszłoby na skrzyżowaniu, w momencie wykonywania manewru skrętu w lewą stronę przez pojazd oznaczony numerem 1. Ustawa Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity: Dz. U z 2017r. poz. 128 z późn. zm) w art. 22 ust. 1 i 2 stanowi, że "kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności". Ponadto kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się m.in. do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi - jeżeli zamierza skręcić w lewo.
Istotne dla kwestii ustalenia sprawcy kolizji w każdej z tych sytuacji jest m.in to, że do kolizji dochodzi na skrzyżowaniu oznaczonym znakiem D-1 tj. „droga z pierwszeństwem". Zgodnie z ust. 5.2.1.1 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U z 2003r. nr. 220 poz. 2181 z późn. zm.) znak D-1 stosuje się w celu oznaczenia początku drogi (trasy), na której kierujący ma pierwszeństwo na skrzyżowaniach z innymi drogami aż do miejsca, w którym umieszczony jest znak D-2 "koniec drogi z pierwszeństwem".
Kierujący pojazdem oznaczonym numerem 3 w każdej z tych trzech sytuacji wykonuje manewr wyprzedzania z lewej strony, który zgodnie z art. 24 ust. 7 pkt. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym na tak oznakowanych skrzyżowaniach jest zabroniony. Artykuł 24 w ust. 5 jasno stanowi, że "wyprzedzanie pojazdu lub uczestnika ruchu, który sygnalizuje zamiar skręcenia w lewo, może odbywać się tylko z jego prawej strony".
Ponadto kierujący pojazdem oznaczonym numerem 3 planując wykonać manewr wyprzedzania powinien uwzględnić przepis prawny zawarty w art. 24. ust. 1. Ustawy Prawo o ruchu drogowym, który stanowi, że "kierujący pojazdem jest obowiązany przed wyprzedzaniem upewnić się w szczególności, czy:
1) ma odpowiednią widoczność i dostateczne miejsce do wyprzedzania bez utrudnienia komukolwiek ruchu,
2) kierujący, jadący za nim, nie rozpoczął wyprzedzania,
3) kierujący, jadący przed nim na tym samym pasie ruchu, nie zasygnalizował zamiaru wyprzedzania innego pojazdu, zmiany kierunku jazdy lub zmiany pasa ruchu."
Dlatego też w oparciu o wyżej wymienione przepisy prawne można z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić, że sprawcą kolizji w każdej z tych trzech sytuacji będzie kierujący pojazdem numer 3.
Natomiast odnośnie sytuacji oznaczonej literą A wówczas gdy pojazd 3 byłby pojazdem uprzywilejowanym to zgodnie z art. 53 ust. 2. Ustawy Prawo o ruchu drogowym "kierujący pojazdem uprzywilejowanym może, pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności, nie stosować się do przepisów o ruchu pojazdów, zatrzymaniu i postoju oraz do znaków i sygnałów drogowych".
Niezależnie od powyższego uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze w myśl art. 9 ustawy Prawo o ruchu drogowym w/w są obowiązani "ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się".
W związku z powyższym kwestia ustalenia sprawcy kolizji rozpatrywana byłaby w oparciu o spełnienie czy też naruszenie przez kierujących pojazdami obowiązków wynikających w szczególności z art. 53 ust 2 i art. 9 ustawy Prawo o ruchu drogowym.