Niedziela, 18 maja 2025 r., imieniny Eryka, Aleksandry, Feliksa
Radni zgromadzili się na XXI sesji rady miasta, podczas której podjęli uchwałę w sprawie przystąpienia miasta Ostrołęki do współpracy w ramach Regionalnych Inwestycji Terytorialnych subregionu ostrołęckiego. W ramach projektu jest szansa na realizację dużych inwestycji, w tym nowego mostu na Narwi.
Obszar funkcjonalny RIT subregionu ostrołęckiego utworzyć ma siedem jednostek samorządu tj. Ostrołęka, powiat ostrołęcki, powiat przasnyski, Wyszków, powiat wyszkowski, powiat makowski i Ostrów Mazowiecka. Źródłem finansowania projektów w ramach instrumentu RIT w subregionie ostrołęckim mają być środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020. Zawarcie porozumienia pomiędzy Ostrołęką a pozostałymi powiatami i gminami wchodzącymi w skład subregionu ostrołęckiego województwa mazowieckiego może być szansą na rozwój miasta i wykonanie projektów, które na chwilę obecną nie są możliwe.
- W ramach tego projektu, jeszcze w ubiegłym roku, planowano budowę nowej przeprawy przez Narew na wysokości ronda Łupaszki, przebudowę ulicy Witosa, Słowackiego, Ostrowskiej, oraz budowę ronda na skrzyżowaniu ulic: Brata Zenona Żebrowskiego i Goworowskiej. Czy wiadomo, jak sprawy przedstawiają się dziś, jakie inwestycje będą w ramach projektu realizowane i jak kształtuje się kwota przyznana na te inwestycje - dopytywał na sesji radny Łukasz Kulik.
Okazuje się, że oczekiwania względem RIT były, ze strony wszystkich jednostek wchodzących w skład tzw. subregionu ostrołęckiego, bardzo duże. Wszystkie samorządy liczyły, że dzięki funduszom z RIT będą mogły zrealizować zamierzone inwestycje.
- Niestety w tej sprawie nie mam nadal pewności. Oczywiście sprawa przeprawy mostowej czy ważnych ciągów komunikacyjnych w naszych zamierzeniach były i poczyniono już nawet projekty i opracowania. Najtrudniej było wypracować wspólne stanowisko dotyczące tego, co w naszym subregionie jest najważniejsze. Trudno pogodzić wszystkie oczekiwania w jednym projekcie. Póki co, nie wiemy, kiedy i ile pieniędzy dostaniemy - mówił Janusz Kotowski, prezydent miasta.
Nie określono, która z inwestycji będzie miała pierwszeństwo w realizacji. Niewątpliwie najbardziej istotnym zagadnieniem jest stary most na rzece Narew, który nie posłuży już długo. Pomimo dopuszczenia go do dalszego użytkowania - miasto musi brać pod uwagę, że ten ciąg komunikacyjny zostanie zamknięty.
- To, co mamy zabezpieczone w budżecie, może się jedynie przysłużyć do celów projektowych. Jeśli chodzi o stary most, to jego przebudowy nie można zrealizować w ramach RIT. Składamy kolejne wnioski o dofinansowanie tej inwestycji. Niestety, 50 proc. które strona rządowa gwarantuje nam dać, nie jest wystarczające, bo w naszym samorządzie drugich 50 proc. nie uda nam się znaleźć. Nadal zabiegamy o większe finansowanie starego mostu - mówił prezydent.
Jeśli rozmowy ze stroną rządową nie przyniosłyby oczekiwanego skutku dotyczącego finansowania starego mostu, to być może szybciej doczekamy się nowej przeprawy na Narwi w ramach RIT.
Zobacz zdjęcia:
XXI sesja rady miasta (25.02.2016)