Piątek, 20 czerwca 2025 r., imieniny Bogny, Florentyny, Bożeny
Skrzynka skarg, pochwał i pomysłów:
Jestem uczniem klasy maturalnej ZSZ nr 4 w Ostrołęce i piszę do redakcji z problemem szantażu ze strony szkoły. Czy jest w ogóle możliwe, aby nie dopuścić ucznia do matury tylko dlatego, że nie zaliczył on próbnego egzaminu na 30 proc.?
Pani dyrektor Anna Przygoda-Majewska oznajmiła, że jeśli ktoś nie zdoła napisać próbnej matury na minimum 30 proc,, nie będzie on dopuszczony do matury majowej oraz będzie miał ocenę niedostateczną z danego przedmiotu (nawet jeżeli roczna ocena z tego przedmiotu będzie wychodziła np. 3). Czy nie jest tu łamane prawo? Niecierpliwie czekam na komentarz w tej sprawie.
Odpowiada Anna Przygoda-Majewska, dyrektor Zespołu Szkół Zawodowych nr 4 w Ostrołęce:
Uprzejmie informuje, że decyzję o zdawaniu lub nie zdawaniu matury podejmuje uczeń i dyrektor nie ma na to żadnego wpływu. Jest to jego wybór i prawo. Nie są mi znane przypadki uniemożliwiające uczniowi przystąpienia do matury w szkole, a tym samym osobiste zabronienie. Procedura składania dokumentów do Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej zakończyła się 7 lutego.
Natomiast próbna matura jest przedsięwzięciem edukacyjnym organizowanym przez szkołę. Jego celem jest zapoznanie uczniów z procedurami przebiegu egzaminu maturalnego i jednocześnie sprawdzenie wiedzy uczniów, w jakim stopniu opanowali obowiązkowy podstawowy zakres materiału, obowiązujący w podstawie programowej. Jak z tego wynika próbna matura jest organizowana w trosce o dobro ucznia i jego powodzenie na egzaminie maturalnym. Jeśli ten uczeń odbiera to jako szantaż ze strony szkoły to mam ogromne wątpliwości, czy zdaje on sobie sprawę z powagi i rangi egzaminu maturalnego.
Odpowiada Teresa Michalak, dyrektor Delegatury w Ostrołęce Kuratorium Oświaty w Warszawie:
Uprzejmie informuję, że egzamin maturalny, będący formą oceny poziomu wykształcenia ogólnego, sprawdza, w jakim stopniu absolwent spełnia wymagania ustalone w podstawie programowej kształcenia ogólnego, określonej w przepisach w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Jest przeprowadzany dla absolwentów szkół ponadgimnazjalnych: liceów ogólnokształcących i techników (§ 53 ust.1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych Dz. U. nr 83, poz. 562, z późn. zm.).
Egzamin maturalny zdawany jest po uzyskaniu świadectwa ukończenia szkoły średniej, a warunkiem jego otrzymania jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich przedmiotów objętych szkolnym planem nauczania w cyklu kształcenia. Egzamin maturalny nie jest obowiązkowy. Każdy absolwent szkoły ponadgimnazjalnej samodzielnie podejmuje decyzję o przystąpieniu do niego. Zdający, który zamierza przystąpić do egzaminu maturalnego, składa pisemną deklarację, wskazując przedmioty oraz poziom egzaminu maturalnego. Wstępną deklarację uczeń lub absolwent składa nie później niż do dnia 30 września, a ostateczną deklarację nie później niż do dnia 7 lutego roku szkolnego, w którym zamierza przystąpić do tego egzaminu. Uczeń, który zamierza przystąpić do egzaminu maturalnego bezpośrednio po ukończeniu szkoły, składa deklarację przewodniczącemu zespołu egzaminacyjnego (§ 63 ust 1) Na podstawie złożonych deklaracji i oświadczeń przewodniczący zespołu egzaminacyjnego, sporządza informację obejmującą dane zawarte w deklaracjach i oświadczeniach i przesyła ją dyrektorowi komisji okręgowej, nie później niż do dnia 15 lutego roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin maturalny.
Informowanie uczniów w szkole o tym, że warunkiem przystąpienia do egzaminu maturalnego jest uzyskanie odpowiedniego wyniku z egzaminu próbnego lub o ewentualności niedopuszczenia do tego egzaminu przez nauczyciela przedmiotu, jak też zniechęcanie uczniów jest naruszeniem procedur egzaminu maturalnego, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. nr 83, poz. 562, z późn. zm.). Takie działania szkoły naruszają również prawa ucznia oraz pozostają w sprzeczności z art. 6 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2014 r. poz. 191) w myśl, którego nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą.