Wtorek, 8 lipca 2025 r., imieniny Edgara, Elżbiety, Eugeniusza
Fot. Archiwum ZDP w OstrołęceJeśli powiat ostrołęcki uzyska dofinansowanie, wybuduje około sześciokilometrowy odcinek drogi, który przyspieszy i polepszy drogę do Warszawy. Trasa odciąży Pasieki i Kobylin (gm. Goworowo). W ten sposób uda się rozwiązać kilka problemów, z którymi kierowcy borykają niemal codziennie.
Nowa trasa rozpocznie się w Ponikwi Małej, gdzie zostanie zbudowane rondo. Powstanie w ten sposób mini obwodnica Pasiek, Józefowa i Kobylina. Będzie wiodła łukiem po prawej stronie torów linii kolejowej Tłuszcz-Ostrołęka. Trasa do Warszawy skróci się o około kilometr. Dodatkowo kierowcy unikną konieczności przejazdu przez dwa przejazdy kolejowo-drogowe.
- Jeśli powiat ostrołęcki uzyska dofinansowanie dla tej inwestycji, uda się rozwiązać kilka ważnych problemów, z którymi poruszający się trasą kierowcy muszą się borykać niemal codziennie. Są to między innymi poprawa bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 60 poprzez wybudowanie ronda na skrzyżowaniu z tą drogą (w Ponikwi Małej), poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych poprzez likwidację jednego z nich oraz modernizację dwóch. Na całym odcinku planowanej trasy powstanie ciąg pieszo-rowerowy - wylicza Grzegorz Bakuła, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Ostrołęce.
Nowy odcinek łącznie ze skrzyżowaniem na drodze krajowej nr 60 będzie miał długość około sześciu kilometrów.
Z planów budowy cieszy się Małgorzata Kulesza, wójt gminy Goworowo i tłumaczy, że podstawową kwestią jest poprawa bezpieczeństwa.
- Rondo, które jest planowane do wybudowania w miejscu dotychczasowego skrzyżowania drogi krajowej nr 60 z drogą powiatową nr 4403W, znacznie ograniczy prędkość samochodów w bezpośrednim jego sąsiedztwie. Jest to miejsce o najwyższej liczbie wypadków i kolizji na terenie gminy Goworowo. Dotychczas podejmowane kroki przez zarządców dróg nie rozwiązały problemu bezpiecznego przejazdu przez skrzyżowanie - podkreśla Małgorzata Kulesza.
Jeśli powstanie nowa trasa, ruch drogowy ominie centrum Pasiek, które nie jest przystosowane do tak dużego natężenia pojazdów, jaki ma miejsce obecnie. Poprawie ulegnie również bezpieczeństwo dzieci uczęszczających do szkoły w Pasiekach.
- Dzieci z Pasiek, Ponikwi Małej i Józefowa dochodzą pieszo do szkoły wzdłuż przeciążonej ruchem drogi, która tylko w części wyposażona jest w chodnik. Przebieg nowej trasy pozwoli także ominąć dwa przejazdy przez tory kolejowe oraz trzy wsie - Pasieki, Józefowo i Kobylin. Patrząc na planowaną inwestycję z innej perspektywy, budowa nowej drogi wpłynie korzystnie na skrócenie dojazdu do stolicy, gdzie pracuje znaczna część naszych mieszkańców. Dlatego też z całych sił wspieram działania samorządu powiatu ostrołęckiego w kierunku budowy nowej drogi - mówi Małgorzata Kulesza.
Wniosek o dofinansowanie zadania złożono we wrześniu 2016 roku. Uzyskanie pozwolenia na budowę przewidziane jest w terminie do 30 czerwca bieżącego roku. Łączne koszty inwestycji wynoszą ponad 17 mln 100 tysięcy złotych.
- Planowane dofinansowanie ze środków z RPOWM 2014-2020 to kwota ponad 12 mln 660 tysięcy złotych. Reszta stanowi wkład własny powiatu - wyjaśnia Grzegorz Bakuła.