Poniedziałek, 19 maja 2025 r., imieniny Iwa, Piotra, Celestyna
Na posiedzeniu komisji technicznej rady miasta podjęto dyskusję na temat remontu mostu na rzece Narew, budowy przeprawy zastępczej oraz jej finansowania. Jak zapewnia ratusz, niemal pewne jest powstanie tymczasowej przeprawy, którą wybuduje dla ostrołęczan wojsko.
Temat mostu na Narwi budzi wiele pytań, kontrowersji i obaw mieszkańców, radnych oraz pracowników i właścicieli firm transportowych, którzy muszą codziennie z przeprawy korzystać. Jak zapowiada ratusz, dokumentacja na remont starego, 64-letniego mostu, w ciągu drogi krajowej nr 61, jest w fazie przygotowań. Jeśli samorząd uzyska wszystkie konieczne zezwolenia, być może jeszcze w grudniu będzie pozwolenie na budowę. Do lutego 2017 roku miasto ma czas na złożenie wniosku o dofinansowanie zewnętrzne z ministerstwa.
Wojsko wybuduje nową przeprawę na Narwi
Remont starego mostu może potrwać, jak zapowiada ratusz, do minimum półtora roku, w tym czasie służyła nam będzie przeprawa, którą wybuduje wojsko. Prawdopodobnie prace zakończą się do końca 2018 roku.
- Przystępując do remontu mostu, którego szacunkowy koszt nadal oscyluje wokół 30 mln, miasto przygotowuje się do budowy mostu zastępczego, aby nie zostawić tylko jednej przeprawy. Jesteśmy już po rozmowach z przedstawicielami Wojska Polskiego, które zamontuje nam żelazną przeprawę. Naszym zadaniem będzie wykonanie nasypów i zjazdów - powiedział wiceprezydent Grzegorz Płocha.
Most zastępczy ma mieć wlot od strony ulicy Warszawskiej i ronda Siemowita, tuż za stacją paliw, zaś wylot po drugiej stronie Narwi, mniej więcej na wysokości ulicy Szwedzkiej - tam będzie zlokalizowany wjazd na wał. Propozycja przebiegu jest właśnie w trakcie opracowywania. Zastępcza przeprawa ma przebiegać w odległości około 30 metrów od starego mostu.
- Dokumentacja projektowa zakłada, że szacunkowy koszt nowej przeprawy wyceniany jest na kilka milionów złotych po stronie samorządu. Cały koszt wyjdzie po sporządzeniu kompletnej dokumentacji. Wojsko wykona swoją pracę bezpłatnie, ale miasto będzie musiało wojsko utrzymać - zapewnić im zakwaterowanie i wyżywienie - mówił prezydent Kotowski.
Ulica Spacerowa tylko dla lokalnych transportowców z ważną przepustką hologramową
Przygotowania do budowy zastępczego mostu nie przebiegają jednak bez komplikacji. Przedłuża się m.in. sprawa wykonania nowej nawierzchni na ulicy Spacerowej.
- Problemy się piętrzą, nie udały nam się np. negocjacje z właścicielami gruntów pod most zastępczy. Podobnie z ulicą Spacerową, której wykonawca, choć źle wykonał swoją pracę, kreuje się teraz na pokrzywdzonego. Nowy wykonawca powinien wejść na ulicę już niebawem, może nawet w końcówce tego tygodnia. Potrzebna będzie dogodna pogoda - mówił prezydent Janusz Kotowski.
Ulica Spacerowa będzie przeznaczona dla ruchu ciężarowego do 30 ton dopuszczalnej masy całkowitej. Jak mówił prezydent Płocha, chociaż w małym stopniu zniwelowałoby to uciążliwości lokalnych przedsiębiorców, związane z zamknięciem starego mostu. Spacerową będą jeździły tylko lokalne firmy transportowe oraz te, które świadczą dla miasta różne usługi. Upoważnione firmy będą posiadały specjalne uprawnienia do poruszania się tym odcinkiem drogi, będą to specjalne oznaczenia na drodze oraz identyfikatory z hologramem i numerem rejestracyjnym, co zabezpieczy przed wymienianiem się przez kierowców dokumentem.
Nie wszystkich zadowala lokalizacja przeprawy zastępczej
Niektórzy radni wyrażali niepokoje w sprawie przebiegu mostu. Radny Rykowski przypominał, że mieszkańcy oczekiwali, że lokalizacja nowego mostu będzie inna, położona z dala od zwartej zabudowy miasta. Ruch ciężarowy nadal będzie przebiegał blisko centrum miasta, narażając szczególnie mieszkańców osiedla Stare Miasto.
- Jest rzeczywistość idealna i realna, bo gdzie zlokalizować most, aby wszyscy byli zadowoleni? Nie wszystkie propozycje są możliwe, każda opcja spotka się z protestami tych, którzy mieszkają wokół tych lokalizacji. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem byłaby obwodnica Ostrołęki omijająca miasto, z nową przeprawą, o tym wiedzą wszyscy, ale na razie nie jesteśmy w stanie wynegocjować niczego więcej. Nie możemy wykorzystywać pieniędzy z innych źródeł np. przeznaczonych na cele kulturalne, ale tylko ignoranci o tym nie wiedzą. Na tę chwilę nie widać opcji, która zadowoliłaby wszystkich i wykonujemy to, co jest najbardziej realne - mówił na posiedzeniu prezydent Kotowski.
Wnioskodawcami debaty o moście byli transportowcy, ale z uwagi, że na spotkanie przybył tylko jeden przedstawiciel tej grupy zawodowej, zebranie w tej sprawie będzie jeszcze na pewno ponowione. Temat zapewne powróci na zbliżającej się sesji rady miasta.
Posiedzenie Komisji Gospodarki Komunalnej, Infrastruktury Technicznej i Ochrony Środowiska odbyło się 5 grudnia br.
Zobacz zdjęcia:
Posiedzenie komisji GKITiOŚ w ratuszu (05.12.2016)