Niedziela, 19 maja 2024 r., imieniny Iwa, Piotra, Celestyna
Fot. UM OstrołękaSkrzynka skarg, pochwał i pomysłów:
Żyjemy w Polsce, posługujemy się na co dzień naszym językiem ojczystym czyli polskim, to jak mam rozumieć wyświetlane informacje na parkomacie w języku angielskim? Taka sytuacja przytrafiła mi się któregoś dnia.
Podeszła do mnie pani i prosiła mnie o pomoc w opłacie za parking, bo nie rozumiała instrukcji obsługi wyświetlanej na wyświetlaczu w języku angielskim.
Skrzynka skarg, pochwał i pomysłów:
Chciałbym poruszyć kwestię niewydawania reszty z parkomatów. Nie rozumiem, dlaczego urządzenia są w ten sposób zaprojektowane. Przecież nie zawsze mamy w portfelach drobne pieniądze. Czasem zatrzymujemy się na przysłowiowe pięć minut i jesteśmy zmuszeni wrzucić np. 5 zł, bo nie mamy drobnych. Dlaczego firma nie chce wprowadzić wydawania reszty z parkomatów? Myślę, że dla klientów byłoby to doskonałe rozwiązanie.
Odpowiada Radosław Wilkiewicz, dyrektor ds. Kontroli i Jakości City Parking Group S.A:
Odpowiadając na państwa pytanie informuję, iż wszystkie komunikaty wyświetlane są przez parkomaty w języku polskim. Dodatkowo z uwagi, że w Ostrołęce z parkomatów korzystają również obcokrajowcy, zamawiający postawił wymóg, aby urządzenia można było obsługiwać również w języku angielskim. Sposobem zmiany języka na angielski w komunikatach jest wciśnięcie przycisku z symbolem flagi. Być może w opisanej sytuacji doszło do przypadkowej zmiany języka przez wykupującego bilet.
W kwestii niewydawania reszty przez parkomaty informuję, że wprowadzenie takiej funkcjonalności w parkomatach wiązałoby się z wyższymi kosztami zakupu parkomatów o około 50 proc, co w naturalny sposób zwiększyłoby wydatki z publicznych pieniędzy w związku z podniesieniem wartości zamówienia publicznego. Byłoby to dla miasta rozwiązaniem zdecydowanie nieekonomicznym. Myślę, że zamawiający kierował się takimi właśnie argumentami.
Nadmieniam, że tylko kilka miast, w których funkcjonuje strefa płatnego parkowania, zdecydowała się na montaż parkomatów z funkcją wydawania reszty jednak nie w całych strefach, a tylko na ich wyznaczonych obszarach.
Ponadto informuję, że system wprowadzania numeru rejestracyjnego pojazdu zastosowano w związku z wieloma interwencjami osób parkujących, które płaciły opłatę dodatkową z powodu nieumieszczenia biletu za przednią szybą samochodu w miejscu widocznym dla kontrolera. Obecnie, dzięki zastosowanemu rozwiązaniu, kontroler ma możliwość sprawdzenia, czy opłata za postój została uiszczona.