« Powrót do serwisu Moja Ostrołęka

Niedziela, 19 maja 2024 r., imieniny Iwa, Piotra, Celestyna

Moja Ostrołęka

Archiwum artykułów

Wojewoda jedno, ministerstwo drugie

Nie gaśnie dyskusja na temat budowy obwodnicy Ostrołęki.
Głos w sprawie zabrał wojewoda, który twierdzi, że wniosek uwzględniono. Tymczasem dotarliśmy do ministerialnego pisma, które jednoznacznie wskazuje, że ostrołęcka obwodnica w Dokumencie Implementacyjnym nie znalazła się.

Słowem kluczem jest "wniosek". W przesłanym od wojewody oświadczeniu (pełna treść poniżej) znalazły się odnośniki do wyników konsultacji społecznych. O obwodnicę Ostrołęki wnioskowały dwa podmioty: prezydent miasta i wojewoda. Ten drugi projekt opisał znacznie szerzej, wnosząc o budowę obwodnic aż czterech miast (Pułtusk, Różan, Ostrołęka i Iłża). W załączniku do raportu z konsultacji społecznych jasno wynika, że uwzględniono jedynie wnioski prezydenta i wojewody. Nie oznacza to jednak wpisania obwodnicy do Dokumentu Implementacyjnego. Na przeszkodzie stoi fakt, że "DI nie wskazuje listy inwestycji na drogach o niższej klasie niż drogi ekspresowe i autostrady. Niemniej, brak ujęcia wyżej wymienionej inwestycji w DI, nie wyklucza jej realizacji ze środków UE, w tym np. w POIiŚ na lata 2014-2020 w ramach priorytetu inwestycyjnego 7.2, który obejmie m.in. wsparcie dla miast na prawach powiatu. Zapisy DI zostały dostosowane do zapisów POIiŚ w tym zakresie".

Wątpliwości rozwiewa także Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, które w piśmie do Społecznego Komitetu Protestacyjnego na rzecz budowy obwodnicy Ostrołęki pisze: "(...) w piśmie Departamentu Dróg i Autostrad z dnia 22 kwietnia 2014 r. (DDA-II-076-221(2)-mzJ2014) nie padło stwierdzenie o włączeniu przedmiotowego zadania do Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.); a jedynie stwierdzenie, że inwestycja ta zostanie wzięta pod uwagę przy pracach nad nowym programem drogowym. Zapis w opublikowanym na początku maja br. raporcie z konsultacji społecznych projektu Dokumentu Implementacyjnego zawiera odniesienie do wniosków dotyczących obwodnicy Ostrołęki, ale jedynie w sposób wskazujący na możliwość sfinansowania jej ze środków UE".

Obwodnica jest wciąż w dalekich planach, a żadne ważne decyzje na temat jej budowy nie zostały podjęte. Poniżej oświadczenie Wojewody Mazowieckiego Jacka Kozłowskiego oraz ministerialne pismo skierowane do Społecznego Komitetu Protestacyjnego na rzecz budowy obwodnicy Ostrołęki.

Oświadczenie wojewody
Na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju widnieje majowy raport z konsultacji społecznych projektu Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r.:

Dostępny jest też załącznik, który potwierdza, że w wyniku konsultacji uwzględniono wniosek wojewody mazowieckiego dotyczący m.in. obwodnicy Ostrołęki (pozycja 1098) oraz wniosek prezydenta miasta w tej sprawie (pozycja 160).

Na tej podstawie Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki, w wypowiedzi z 15 maja br. na swoim profilu społecznościowym napisał: "Obwodnica Ostrołęki pozytywnie zaopiniowana przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju po przeprowadzeniu konsultacji Dokumentu Implementacyjnego (...). To otwiera drogę do włączenia jej na listę projektów rządowego Programu Budowy Dróg Ekspresowych i Autostrad".

Zatem twierdzenie, że "obwodnica Ostrołęki nie powstanie", jak też sugerowanie, że "wojewoda kłamał", jest niezgodne z prawdą. Ubolewam nad wprowadzaniem mieszkańców Ostrołęki w błąd, co dodatkowo wywołuje niepokoje społeczne. Choć Dokument Implementacyjny to jeszcze nie to samo, co gotowa Strategia, to bez takiego wpisu realizacja obwodnicy Ostrołęki nie będzie możliwa. Wpis jest efektem zaangażowania wojewody Jacka Kozłowskiego na rzecz regionu ostrołęckiego. Jednym z wielu.

Ivetta Biały, Rzecznik Prasowy Wojewody Mazowieckiego


Odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju na temat budowy obwodnicy Ostrołęki skierowane do Społecznego Komitetu Protestacyjnego na rzecz budowy obwodnicy Ostrołęki
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
Departament Dróg i Autostrad

Społeczny Komitet Protestacyjny na rzecz budowy obwodnicy Ostrołęki

Szanowni Państwo,
odpowiadając na Państwa pismo z 19 maja 2014 r. dotyczące budowy obwodnicy Ostrołęki pragnę wyjaśnić, że w piśmie Departamentu Dróg i Autostrad z dnia 22 kwietnia 2014 r (DDA-II-076-221(2)-mzJ2014) nie padło stwierdzenie o włączeniu przedmiotowego zadania do Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.); a jedynie stwierdzenie, że inwestycja ta zostanie wzięta pod uwagę przy pracach nad nowym programem drogowym. Zapis w opublikowanym na początku maja br. raporcie z konsultacji społecznych projektu Dokumentu Implementacyjnego zawiera odniesienie do wniosków dotyczących obwodnicy Ostrołęki, ale jedynie w sposób wskazujący na możliwość sfinansowania jej ze środków UE.

Dzięki wpływającym do resortu infrastruktury i rozwoju wnioskom partnerów społecznych oraz działaniom władz lokalnych oraz Wojewody Mazowieckiego Ministerstwo jest świadome wagi, jaką zadanie polegające na budowie obwodnicy Ostrołęki i tym samym odciążenie miasta od ruchu tranzytowego, ma dla jego mieszkańców oraz rozwoju lokalnej przedsiębiorczości. Niemniej jednak należy mieć na uwadze, że do Ministerstwa trafia bardzo wiele wniosków o sfinansowanie budowy obwodnic, również tych nieujętych w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 (Program), natomiast środki, jakie ma do dyspozycji minister właściwy do spraw transportu są dalece niewystarczające, by sprostać wszystkim postulatom dotyczącym budowy obejść miejscowości.

Odnosząc się do przygotowania przedmiotowej inwestycji wyjaśnić należy, że stosowna decyzja o rozpoczęciu prac przygotowawczych może zostać podjęta o ile zapadnie decyzja o realizacji przedmiotowego zadania Priorytety inwestycyjne na nadchodzące lata, w zakresie obwodnic w ciągach dróg krajowych. zostały ujęte w Załączniku nr 6 do Programu.

Kwestia ewentualnej decyzji o rozszerzeniu Załącznika nr 6 do Programu jest przedmiotem ciągłych analiz resortu. Ostateczne rozstrzygnięcia w sprawie listy obwodnic, które zostaną zrealizowane ze środków z rozpoczętej perspektywy finansowej UE nastąpi dopiero po przyjęciu wszystkich dokumentów programowych oraz po dokonaniu wiążących ustaleń na poziomie krajowym, co do zasad finansowania inwestycji drogowych, które ostatecznie znajdą się w nowym programie drogowym na lata 2014-2020.


Więcej na ten temat:
"Ostrołęcka obwodnica nie powstanie. Wojewoda kłamał? "

Wyświetleń: 2816
 
10:59, 11.09.2014 r.

« Powrót do archiwum

Szukaj w archiwum

Reklama





Najbardziej poczytne