Niedziela, 19 maja 2024 r., imieniny Iwa, Piotra, Celestyna
Nowe przepisy wyborcze zabraniają darmowego wieszania plakatów w sklepach i na prywatnych i firmowych płotach. Nie wolno także zostawiać w zaprzyjaźnionych lokalach ulotek. Kary za naruszenie przepisów są olbrzymie i sięgają nawet 100 tys. zł.
Wiele osób nie jest świadomych obecnie obowiązujących przepisów, dlatego przypominamy, że w tym roku obowiązują nowe przepisy.
Kto może świadczyć nieodpłatne usługi rozpowszechniania plakatów i ulotek?
Komitetom wyborczym nie wolno przyjmować korzyści majątkowych o charakterze niepieniężnym (np. darowizn rzeczowych, darmowych usług), z wyjątkiem nieodpłatnych usług polegających na rozpowszechnianiu plakatów i ulotek wyborczych przez osoby fizyczne oraz pomocy w pracach biurowych udzielanej przez osoby fizyczne (art. 132 § 5 Kodeksu wyborczego);
Co to znaczy?
Jeśli prowadzicie działalność gospodarczą np. sklep lub firmę i chcecie wywiesić plakat lub zostawić ulotki do nieodpłatnego rozpowszechniania, należy podpisać stosowną umowę między pełnomocnikiem komitetu wyborczego a waszą firmą na świadczenie tego typu usług odpłatnie. W konsekwencji należy wystawić rachunek lub fakturę na tego typu usługi, która musi zostać opłacona przelewem ze środków komitetu wyborczego. Dodatkowo, należy ją wykazać w zeznaniu podatkowym i odprowadzić z tego tytułu podatek dochodowy.
Jakie są konsekwencje nieprzestrzegania tego przepisu?
Usługi inne niż rozpowszechnianie plakatów i ulotek wyborczych przez osoby fizyczne lub pomoc w pracach biurowych przez osoby fizyczne mogą być świadczone na rzecz komitetu wyborczego wyłącznie odpłatnie. Naruszenie zakazu określonego w art. 132 § 5 Kodeksu wyborczego stanowi występek określony w art. 507 Kodeksu wyborczego, zagrożony grzywną od 1 tys. zł do 100 tys. zł.
Kto ponosi te konsekwencje?
Grzywnę zapłaci nie komitet, a sklep lub firma świadcząca tego typu usługi. Do tej pory świadczenie takich usług było bezpłatne, ale w nadchodzących wyborach zasady zostały określone jasno i czytelnie. Tylko osoby prywatne mogą prowadzić taką formę agitacji wyborczej bezpłatnie.
W związku z powyższym zwracamy uwagę wszystkich osób, które chcą się zaangażować w kampanię na rzecz swoich kandydatów, aby przypilnowały wszystkich formalności, gdyż konsekwencje ich nieprzestrzegania zaczynają się od 1000 zł w górę.
Źródło: Wyjaśnienia Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 25 sierpnia 2014 r. dotyczące zasad finansowania kampanii wyborczej w wyborach organów jednostek samorządu terytorialnego, zarządzonych na dzień 16 listopada 2014 r.